14
قدر سرمایه‌های ملی را بدانیم

جوانگرایی بدون پشتوانه در هندبال؛ سمی مهلک برای نسل جایگزین

  • کد خبر : 52181
  • 15 دی 1399 - 18:24
جوانگرایی بدون پشتوانه در هندبال؛ سمی مهلک برای نسل جایگزین
جوانگرایی بدون پشتوانه سازی یعنی شکست. تا زمانی به شکل اصولی نتوانیم شرایط را برای پرورش نسل جوان فراهم کنیم، عایدی جز مهره سوزی و سرافکندگی این نسل برایمان نخواهد داشت.

پایگاه خبری ورزش زنان ایران – نگاهی گذرا به ترکیب تیم ملی هندبال سالنی بزرگسالان در بخش بانوان نشان می‌دهد که بخش عمده و تاثیرگذار ملی‌پوشان فراتر از رده جوانان و امید و به عبارتی بالاتر از 26 سال سن دارند. چهار تیم برتر آسیا یعنی قطر، کره جنوبی، ژاپن و بحرین هم دقیقا در همین شرایط سنی قرار دارند و حتی کشوری مانند قطر اکثریت قریب به اتفاق بازیکنانش بالای 30 وحتی 35 سال هستند که این خود نشان می‌دهد سن فقط یک عدد است وگرنه هر بازیکنی که شایستگی حضور در تیم ملی را دارد و می‌تواند برای تیم موثر باشد، باید حضور داشته باشد.

پوشیدن پیراهن مقدس تیم ملی بزرگسالان در هر رشته ای افتخاری است که معمولا نصیب بازیکنانی می‌شود که از شایستگی و توانمندی بیشتری برخوردار هستند و این ویژگی ها در بازیکنانی متبلور می‌شود که میادین زیادی را تجربه کرده‌اند و این شایستگی را با کسب مقام‌های متعدد قهرمانی در لیگ برتر در سنین بزرگسالی به اثبات رسانده‌اند. از سوی دیگر بازیکنان کم تجربه‌تر می‌توانند جهت پشتوانه‌سازی در قالب تیم‌های جوانان و امید سازماندهی شوند.

با نگاهی به تیم های لیگ برتری بانوان کشورمان در می‌یابیم آن‌ها تابع همین سیستم هستند. تیم سپاهان اصفهان برای نتیجه گیری در لیگ برتر دست به دامن بازیکنان بزرگسال نظیر فاطمه خلیلی، راضیه جانباز، الناز قاسمی، پریناز قربانی و مهشاد طاهری شده است کما اینکه همین تیم سپاهان اصفهان دقیقا با همین سرمربی در لیگ 98 با بهره‌گیری از بازیکنان جوان و کم تجربه‌ی خود به سختی توانست جایگاه چهارم را کسب کند. تیم اشتادسازه مشهد با هانیه لک، مینا وطن پرست، مژگان قهرمانی، شقایق باپیری، فاطمه موسوی، ساناز رجبی و شیدا فلاحی و تیم شهیدشاملی کازرون با زینب بذرافکن، صونا بیداد، رویانوروزی، زهرافقیهی، ستاره رحمانیان و توران سلمان پور که همگی از سرمایه‌های ملی هندبال ایران هستند پا به لیگ برتر گذاشته‌اند. حتی تیم تاسیسات دریایی تهران که در نیم فصل اول نیت کرده بود که با جوانگرایی لیگ 99 را شروع کند، در نیم فصل دوم به این نتیجه رسید که چاره کار در استفاده از بازیکنان بزرگسال از قبیل مریم یوسفی، زهره عبدلی و .. است و نه جوانان بی تجربه یا کم تجربه‌تر. تیم ذوب‌آهن نیز که در سال قبل با بهره گیری از جوانان کم تجربه در انتها جدول لیگ قرار گرفت، امسال با بکارگیری چهره های باتجربه و بزرگسال همچون زهرا تقی یار، مژگان روح نواز، سهیلا هیات و سایرین نسبت به ترمیم تیم خود اقدام کرد.

خوانندگاه فهیم هندبال دوست ! رسم است که در سرتاسر دنیا تیم‌های ورزشی برای کسب نتیجه بسته می‌شوند و یک مدیر ورزشی باتجربه برای تفریح و سرگرمی تیم را تشکیل نمی دهد. قطعا با بنده هم عقیده هستید که برای نتیجه گیری نباید دست به آزمون و خطا زد و در این بین قطعا برای کسب نتیجه نباید سرمایه ملی و بازیکنان بزرگسال که سابقه ملی دارند را سوزاند و بدون پشتوانه سازی و به یکباره نسلی بی تجربه و کم تجربه را جانشین آنها کرد که با کسب نتایج ضعیف در پایان فصل منجر به سرخوردگی نسل جوان شود.

در این بین عده ای انگشت شمار بر لزوم جوانگرایی بدون اینکه پشتوانه‌ای وجود داشته باشد اصرار دارند. جوان گرایی همان طور که لازمه حرکت مستمر برای رسیدن به اهداف بلند مدت می‌باشد، برداشت اشتباه از آن می‌تواند چون سم مهلکی عمل کند و امید جامعه هندبال در مسیر رشد و اعتلای این ورزش را به یک سرخوردگی عظیم بدل نماید.

در این نوشتار قصد ندارم فدراسیون‌های ده سال گذشته را به جهت عدم پشتوانه سازی مورد بازخواست قرار دهم و یا به جهت توجه ویژه فدراسیون تحت مدیریت آقای پاکدل به تیم های پایه در دو بخش ساحلی و سالنی از آن تعریف و تمجید کنم، اما باید پذیرفت که متاسفانه پیش از زمان ریاست پاکدل آنچنان که شایسته و بایسته بوده در یک دهه گذشته در هندبال نتوانسته‌ایم پشتوانه‌سازی انجام دهیم. در دوره بیست ماهه ریاست پاکدل تیم‌های پایه در همه رده‌ها تشکیل شده است. به نظر می رسد بهترین ایده برای دوران انتقال نسل ها، تشکیل تیم های پایه در باشگاهها و تغییر نسل بصورت تدریجی می‌باشد نه اینکه بازیکنان شایسته و توانمند را به واسطه سن کنار بگذاریم و هیچ نسلی را بعنوان پشتوانه تربیت نکرده باشیم.

لینک کوتاه : https://www.iwsports.ir/?p=52181

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.