13
پرونده ویژه

اف بی آی، متهم به قصور در پرونده آزار جنسی در ژیمناستیک آمریکا

  • کد خبر : 67446
  • 26 شهریور 1400 - 12:01
اف بی آی، متهم به قصور در پرونده آزار جنسی در ژیمناستیک آمریکا
پرونده لری ناسار درباره آزار جنسی در ژیمناستیک آمریکا قطورتر می شود. پلیس فدرال آمریکا اف بی آی اکنون متهم به قصور در پرونده است.

به گزارش “آی دبلیو اسپورتس” آژانس ورزش زنان ایران؛ در سال ۲۰۱۷ بود که لری ناسار پزشک تیم ملی و فدراسیون ژیمناستیک آمریکا به اتهام آزار جنسی دختران ژیمناست به دادگاه احضار و محکوم شد.

در آن زمان او متهم شد که در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۵ به بهانه درمان مشکلات جسمی اعضای تیم‌های ژیمناستیک آمریکا، آن‌ها را مورد آزار جنسی قرار داده است.

ناسار که اکنون ۵۷ ساله است در آن زمان به آزار دختران زیر ۱۳ سال نیز اعتراف کرده و همچنین اذعان کرده بود که بر خلاف آن چه در پرونده پزشکی ورزشکاران ثبت شده، به شیوه‌های درمانی غیرقانونی عمل می‌کرده است.

برخی از قهرمانان ژیمناستیک آمریکا در سال ۲۰۱۷  پس از سال‌ها سکوت در این باره به دادگاه رفتند و علیه لری ناسار شهادت دادند. حالا شاخص‌ترین این قهرمانان دوباره به دادگاه آمده‌اند و این بار، پلیس فدرال آمریکا متهم است.

در آن زمان ناسار به ۶۰ سال زندان محکوم شده بود اما با گذشت زمان و شهادت شاکیان جدید، این عدد بیشتر و بیشتر شد. با این حال، قربانیان می گویند اقدامات پلیس و مقامات ورزشی آمریکا سبب افزایش قربانیان شده است.

اف بی آی، متهم به کم کاری در پرونده ناسار

اداره تحقیقات پلیس فدرال آمریکا (FBI) از سوی اشخاصی که توسط لری ناسار، پزشک تیم ملی ژیمناستیک زنان آمریکا مورد تجاوز قرار گرفته‌اند به دلیل کوتاهی در رسیدگی به تحقیقات مورد اتهام قرار گرفت.

عوامل دخیل در پرونده بار دیگر در یک جلسه دادگاه گرد آمدند و این جلسه به دنبال گزارش فجیعی در مورد تحقیقات اف بی آی توسط دفتر بازرسی کل دادگستری آمریکا در مورد تحقیقات فدرال، برگزار شد.

اف بی آی متهم است که باعث شده ناسار بتواند سوءاستفاده از ژیمناست‌های جوان را بیش از یک سال پس از دریافت گزارش در مورد اولین آزارش، ادامه دهد.

سیمون بایلز، مک کایلا مارونی، مگی نیکولز و الی رایزمن، که همگی در مسابقات جهانی یا بازی‌های المپیک برای تیم ملی آمریکا مدال آور بودند، در خصوص این شخص شهادت دادند.

همچنین ریچارد، رئیس کمیته قضایی مجلس سنا، از رسیدگی اف بی آی به این پرونده انتقاد و آنها را در سخنان آغازین خود “لکه‌ای بر کارنامه پلیس فدرال آمریکا” توصیف کرد.

فدراسیون ژیمناستیک ایالات متحده و کمیته المپیک و پارالمپیک این کشور نیز به دلیل کم کاری‌های خود در این باره، مورد اتهام قرار گرفتند.

قصور اف بی آی به ۷۰ دختر دیگر آسیب زد

ریچارد گفت:” در دوره ۱۵ ماهه‌ای که مقامات اف بی آی از مسئولیت خود در مورد رسیدگی جدی به این پرونده شانه خالی کردند، ناسار دست کم از ۷۰ ورزشکار جوان دیگر سوء استفاده کرد که بسیار از آنها برای بار چندم بود که مورد تجاوز قرار گرفته بودند.”

سیمون بایلز – که به عنوان بزرگ‌ترین ژیمناست تاریخ شناخته می‌شود در شهادت خود اعلام کرد که “من لری ناسار و همچنین سیستمی که باعث ادامه سوءاستفاده او شد را مقصر می دانم. فدراسیون ژیمناستیک ایالات متحده و کمیته المپیک می‌دانستند که من مدت‌ها قبل توسط پزشک رسمی آنها مورد سوء استفاده قرار گرفتم اما اقدامی نکردند.”

الی رایزمن : من را تحت فشار قرار دادند که سکوت کنم

الی رایزمن نیز اعتراض خود را این‌گونه بیان کرد:

“در سال ۲۰۱۵ مشخص شد که دست کم ۶ ورزشکار تیم ملی مورد سوء استفاده ناسار قرار گرفته‌اند. حتی ویدئویی از سوءاستفاده از یک ورزشکار وجود داشت.
با توجه به دسترسی بدون محدودیت ناسار به ورزشکاران، متوقف کردن او باید در اولویت قرار می‌گرفت اما در عوض موارد زیر رخ داد:

فشار ۱۴ ماهه پلیس فدرال به من برای مصاحبه نکردن من با وجود درخواست‌های متعددی که برای مصاحبه داشتم و همچنین تحت فشار قرار گرفتن توسط اف بی آی برای رضایت دادن از شکایتی که علیه ناسار اقامه کرده بودم.”

مأمور اف بی آی، جی ابوت متهم شده که با استیو پنی رئیس فدراسیون ژیمناستیک ایالات متحده که در سال ۲۰۱۷ از سمتش کناره گیری کرد توافق کرده که با دریافت مبلغی به ارزش یک میلیون دلار به دست کاری مدارک متهم بپردازد. درصورتی‌که او محکوم شود باید ۲ الی ۱۰ سال به زندان برود.

ابوت، مأمور اف بی آی نیز در سال ۲۰۱۸ بازنشسته شد. یکی دیگر از ماموران FBI که در این پرونده دست داشت و مورد پیگرد قرار گرفته بود پس از انتشار آن گزارش اخراج شد.

رایزمن همچنین اظهار تأسف کرد که شاهد استعفا یا تبرئه بدون توضیح چندین مقام عالی رتبه اف بی آی، فدراسیون ژیمناستیک آمریکا و کمیته ملی المپیک آمریکا در مورد قصور آنها در این پرونده بوده است.

او همچنین ادامه داد: “اف بی آی و دیگر اشخاص در فدراسیون و کمیته المپیک می‌دانستند که ناسار بچه‌ها را مورد آزار و اذیت قرار داده است ولی هیچ اقدامی برای محدود کردن دسترسی وی انجام ندادند.

می‌توانستند از ما حفاظت کنند اما نکردند

استیو پنی و هر کارمند در فدراسیون ژیمناستیک آمریکا می‌توانستند چند قدم برای حفاظت از ما بردارند، اما در عوض آنها بی سر و صدا به ناسار اجازه دادند خود را کنار بکشد و آگاهانه به او اجازه دادند تا کار خود را در دانشگاه ایالتی میشیگان، بیمارستان اسپارو و یک باشگاه ادامه دهد و حتی برای هیئت مدیره در یک مدرسه نیز نامزد شود.

رایزمن ادامه داد:”ما خواستار تحقیقات کامل و مستقل هستیم زیرا من و این زنانی که اینجا هستیم این سازمان‌ها را خوب می‌شناسیم و به اظهارات آنها اعتماد نمی‌کنیم. تحقیقات آنها برای ما قانع کننده نیست. چرا باید اطمینان کنیم که این گزارش ها، عمداً نادیده گرفته نشده؟

رایزمن همچنین گفت: سؤال ما این است که آیا این قصور، برای حفاظت از خودشان بوده؟ یا برای حفظ شغلشان؟ شاید. اما چرا باید در شرایطی که حقایق قابل دستیابی هستند، ما به دنبال حدس و گمان برویم؟”

بایلز و چشمان اشک بار

ناسار از سوی بیش از ۲۰۰ نفر شخص مورد سوء استفاده که تحت پوشش درمانی نیز هستند متهم و به ۱۷۵ سال زندان محکوم شد.

United States Olympic gymnast Simone Biles is sworn in during a Senate Judiciary hearing about the Inspector General's report on the FBI's handling of the Larry Nassar investigation on Capitol Hill, Wednesday, Sept. 15, 2021, in Washington. Nassar was charged in 2016 with federal child pornography offenses and sexual abuse charges in Michigan. He is now serving decades in prison after hundreds of girls and women said he sexually abused them under the guise of medical treatment when he worked for Michigan State and Indiana-based USA Gymnastics, which trains Olympians. (Saul Loeb/Pool via AP)

سیمون بایلز ستاره جهانی ژیمناستیک آمریکا نیز همچنین با چشم‌هایی پر از اشک درباره تأثیر تجاوز بر عملکردش گفت:”

سوءاستفاده‌ای که به من وارد شد منجر به مسائلی شد که باعث کناره‌گیری من از چندین رویداد در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو شد. ناسار همان جایی است که به آن تعلق دارد، اما تکلیف کسانی که او را حمایت کردند چه؟ اگر حضور آنها ادامه‌دار باشد، من مطمئنم که این امر برای سایر ورزش‌های المپیکی ادامه خواهد یافت.”


این گزارش توسط سرویس جهانی آی دبلیو اسپورتس تهیه شده است.

لینک کوتاه : https://www.iwsports.ir/?p=67446

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.