23

دختران هندبالیست چقدر دستمزد می‌گیرند؟

  • کد خبر : 42956
  • 18 اسفند 1398 - 17:38
دختران هندبالیست چقدر دستمزد می‌گیرند؟

لیگ ۸ تیمی، ۲ تیم خود را به دلیل مشکلات مالی از دست داد. در این تیم‌ها خبری از دستمزد نبود. در میان تیم‌های دیگر، مقایسه دستمزدها آمار جالبی دارد. بررسی ها می گوید اشتاد سازه مشهد پرهزینه ترین تیم لیگ بوده است.

صمد خزایی – آی دبلیو اسپورتس : لیگ برتر هندبال زنان به پایان رسید و تیم اشتاد سازه مشهد جام قهرمانی را بالای سر برد. لیگ هندبال با شرکت ۸ تیم کلید خورد اما با حضور ۶ تیم به پایان رسید.

تیم ارشیاشید طرقبه شاندیز تیم بومی مشهد در نیم فصل به علت مشکلات مالی از ادامه حضور در لیگ انصراف داد و سپس نوبت به حذف تیم ریشه دار و با قدمت نفت و گاز گچساران رسید که به دلیل غیبت در ۲ بازی لیگ، از مسابقات کنار گذاشته شد.

هر دو تیم دچار مشکلات مالی اساسی بودند، اعضای این تیم‌ها دستمزدی دریافت نمی‌کردند و حتی در هزینه سفر و اسکان خود مشکل داشتند. در پایان اشتاد سازه مشهد با در اختیار داشتن بیش از ۱۰ بازیکن ملی پوش و هدایت نشمین شافعیان عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.

تیم تازه لیگ برتری شده شهید شاملی کازرون نماینده استان فارس در اولین تجربه حضورش با هدایت خدیجه قانع مربی کهنه کار نایب قهرمان شد و تاسیسات دریایی نماینده پایتخت موفق نشد از عنوان دومی فصل قبل خود دفاع کند و به جایگاه سوم جدول رضایت داد.

چقدر دستمزد می‌گیرند؟

لیگ ۸ تیمی، ۲ تیم خود را به دلیل مشکلات مالی از دست داد. در این تیم‌ها خبری از دستمزد نبود. در میان تیم‌های دیگر، مقایسه دستمزدها آمار جالبی دارد. بررسی ها می گوید اشتاد سازه مشهد پرهزینه ترین تیم لیگ بوده است.

به همین دلیل است که ملی پوش‌ها در این تیم تجمع کردند زیرا نسبت به سایر تیم‌ها دستمزد بیشتری پرداخت می‌کرد. نتیجه تیم‌ها با آمار هزینه آنها نسبت مستقیم دارد. به عبارت دیگر، پول داشته باش، بازیکن بخر و قهرمان شو.

نکته جالب اما در مورد تیم هایی است که قراردادهای بسیار پایینی دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد سقف قرارداد در ذوب آهن اصفهان ۱۵ میلیون تومان بوده است و تعدادی از بازیکنان قرارداد یک میلیون تومانی داشته‌اند. در تیم همشهری یعنی سپاهان بازیکنان درجه یک ۱۲ میلیون تومان دستمزد دریافت کرده‌اند و اوضاع تقریباً شبیه به ذوب آهن است.

در اصفهان، ذوب آهن با مشکلات مالی زیادی مواجه است و تیم هندبال زنان خود را با چنگ و دندان نگاه داشته است. در سپاهان، سیاست اصلی پرورش بازیکنان جوان است و سپاهان قصد ندارد برای تیم جوان و تقریباً بومی خود بودجه زیادی اختصاص دهد. شاید زمانی که همین تیم تبدیل به مدعی قهرمانی شود، سپاهان دست و دلبازتر از امروز باشد.

در میان ۳ تیم بالای جدول اوضاع به تدریج متفاوت می‌شود. تاسیسات دریایی تهران که در مقطعی دستمزدهای قابل توجهی در لیگ هندبال پرداخت می‌کرد امسال هزینه‌هایش را کاهش داد. سقف قرارداد در این تیم رقمی در حدود ۲۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است و بازیکنان سطوح پایین‌تر زیر ۱۰ میلیون تومان دستمزد گرفته‌اند. تاسیسات دریایی سال گذشته بابت پیروزی به بازیکنانش پاداش می‌داد اما پاداش‌ها امسال حذف شد.

در کازرون ارقام در سطحی نزدیک به تاسیسات دریایی و کمی بیشتر تخمین زده شده است. بررسی ما می‌گوید شهید شاملی سقف قراردادی در حدود ۲۵ میلیون تومان برای بازیکن و ۴۰ میلیون تومان برای مربی داشته است.در اشتاد سازه قهرمان، اوضاع مالی بهتر بود.

سقف قرارداد در اشتاد سازه بین ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان بوده است و پایین‌ترین سطح دستمزد مربوط به بازیکنانی بوده که ۱۲ میلیون تومان دستمزد دریافت می‌کردند. همچنین در مورد سرمربی تیم قهرمان، گفته می‌شود وی قراردادی ۵۰ میلیون تومانی منعقد کرده است. البته اشتاد سازه ۵۰ درصد مبالغ قرارداد بازیکنان و کادر خود را پرداخت کرده است و تیم قهرمان چشم انتظار دریافت مطالبات خود است.

با وجود این سطح از هزینه‌ها، تداوم حضور تیم هایی چون اشتاد سازه، شاملی، تاسیسات دریایی و غول‌های صنعتی اصفهان در لیگ زنان بسیار باارزش است. ارزش آن شاید زمانی مشخص شود که آنها نباشند و کسی هم برای جایگزینی آنها پا پیش نگذارد.

چقدر هزینه می‌کنند؟

از قرارداد از ما بهتران که بگذریم بازیکنانی که در تیم‌های خود سطح دوم و سوم و پایین‌تر سطح دریافت دستمزد را دارند این مبالغ را – اگر به طور کامل پرداخت شود – باید صرف هزینه‌های خود کنند. یک ورزشکار علاوه بر نیازهای یک فرد عادی، دارای هزینه‌هایی مثل رفت و آمد، حفظ آمادگی جسمانی، درمان و تجهیزات لازم است.

بازیکنانی که آسیب می‌بینند به طور حرفه‌ای و کامل توسط باشگاه‌های خود تمام هزینه درمان را دریافت نمی‌کنند و بخش قابل توجهی از این روند بر عهده خودشان است. در این میان یک مربی می‌گوید بازیکنانی در لیگ هندبال حضور دارند که با دستمزد ۱۰ و ۱۵ میلیون تومانی هزینه خانوار را پرداخت می‌کنند و شاید چیزی برای خودشان باقی نماند. آنها قهرمانان ما هستند. آنها که با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند و چیز زیادی برای خودشان نمی‌خواهند.

*در تهیه این گزارش، سعیده قدرتی و هانیه لک بازیکنان اشتاد سازه ، نفیسه تاجمیر و حدیثه نوروزی بازیکنان ذوب آهن و رویا نوروزی بازیکن شاملی کازرون از ارائه اطلاعاتی که به شفاف سازی کمک کند خودداری کردند که به نظر آنها احترام گذاشته می‌شود.

*تصویر تزیینی است / این گزارش در شماره اول “قهرمانان” نشریه دیجیتال ورزش زنان ایران نیز منتشر شده است

لینک کوتاه : https://www.iwsports.ir/?p=42956

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.