6
گپی با مدال‌آور مسابقات جهانی تیراندازی تراپ

مرضیه پرورش نیا، روزگار یک معمار شات‌گان به دست!

  • کد خبر : 91670
  • 17 خرداد 1402 - 18:46
مرضیه پرورش نیا، روزگار یک معمار شات‌گان به دست!
مرضیه پرورش نیا و برادرش، با مدال مسابقات جهانی تیراندازی تراپ خبرساز شدند. مرضیه، معمار تیرانداز پس از ۱۳ سال به یک مدال بزرگ دست یافته.

به گزارش افرا ورزش، جام جهانی تیراندازی تراپ با مدال برنز میکس برای تیم ایران همراه بود که توسط یک برادر و خواهر، حسین و مرضیه به دست آمد.

مرضیه پرورش نیا در حالی در مسابقات جهانی قزاقستان تاریخ‌ساز شد که این برای نخستین‌بار است که ایران در این رشته در مسابقات جهانی مدال کسب کرده است.

تیراندازی تراپ چیست؟

رشته تراپ یکی از زیرمجموعه‌های رشته تیراندازی است که در بازی‌های آسیایی و المپیک نیز حضور دارد و از رشته‌های باسابقه و دارای قدمت هم محسوب می‌شود.

در تراپ، تیراندازان مسلح به یک تفنگ ساچمه‌ای مخصوص یا شات گان هستند و باید به دیسک‌های پرتاب شده به آسمان که به آن بشقابک می‌گویند، شلیک کنند.

این بشقابک‌ها توسط یک ماشین پرتاب تراپ که به طور خودکار و تصادفی و در زاویه‌ای با ۴۴ درجه قوس افقی اقدام به پرتاب می‌کند، در هوا شناور می‌شوند و تیرانداز باید در مدت زمانی محدود به آن‌ها شلیک کند.

مرضیه پرورش نیا، آغاز از ۱۳ سالگی

مرضیه ۲۴ساله و اهل اصفهان است. ۱۳ساله بود که وقتی فعالیت جدی پدر و برادرش در تیراندازی تراپ را دید، تصمیم گرفت استعداد ژنتیکی خانواده را به بوته آزمایش بگذارد و نتیجه این شد که او نیز به جمع تیراندازان ایران پیوست.

پس از سال‌ها رقابت در رویدادهای مختلف، حضور دربازی‌های آسیایی و اکنون مدال‌آوری در مسابقات جهانی، او یک تیرانداز مجرب است گرچه در خارج از دنیای ورزش، او را در قامت یک معمار و فعال در دنیای ساخت‌وساز می‌بینیم.

مرضیه پرورش نیا به افرا ورزش می‌گوید: رکورد خوبی که با سن کم ثبت کردم سبب شد در نوجوانی به اردوی تیم ملی دعوت شدم و حاصل آن این شد که در بازی‌های آسیایی نوجوانان نقره گرفتم.

او ادامه می‌دهد: دربازی‌های کشورهای اسلامی قونیه ۲۰۲۳ با اختلاف اندکی دو مدال را از دست دادم. به‌طورکلی در مسابقات مختلف به دلیل امکانات و فرصت کم برای تجربه‌اندوزی، با اختلاف کم موفقیت‌های بزرگی برای من و تراپ ایران از دست رفته است.

امیدوارم دید کمیته ملی المپیک به تراپ تغییر کند

با این حال زحمات چند ساله او امسال با یک مدال فوق‌العاده به ثمر نشست. پرورش نیا می‌گوید:  امیدوارم مدال جهانی در قزاقستان، انگیزه‌ای برای همه بچه‌های اهداف پروازی باشد که همگی باقدرت و انرژی بیشتر پیش برویم. مدال جهانی در قزاقستان می‌تواند یک دستاورد برای آینده باشد. امیدوارم دید کمیته ملی المپیک به رشته ما عوض شود و بتوانیم برای اولین‌بار در المپیک، کسب سهمیه کنیم.

دختر اصفهانی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کم‌سن‌وسال‌ترین شرکت‌کننده بود و با اختلاف یک بشقابک، نتوانست به فینال برسم. همین فاصله کم تا مدال در قونیه ۲۰۲۳ هم تکرار شد با این حال پرورش نیا ابراز امیدواری می‌کند که بدشانسی‌ها به پایان رسیده باشد.

هزینه‌های تراپ، فوق سنگین!

افزایش هزینه‌ها به طور کلی برای ورزشکاران تمامی رشته‌های تیراندازی به یک چالش بزرگ تبدیل شده و در تراپ، این هزینه‌ها ارقام بیشتری را می‌طلبد.

مرضیه پرورش نیا می‌گوید: مخارج رشته تراپ سرسام‌آور است. هزینه تفنگ، جلیقه، عینک گوشی بسیار بالاست. علاوه بر این، رشته ما تجهیزات محور است که به بشقابک و فشنگ نیاز دارد و در هر تمرین باید آنها را داشته باشیم.

او ادامه می‌دهد: قیمت تفنگ حرفه‌ای از ۳۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان است و هر فشنگ هم بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان هزینه دارد و در هر جلسه به طور میانگین ۱۵۰ فشنگ استفاده می‌شود. این کار را برای تیرانداز سخت می‌کند؛ اما همچنان ایستاده‌ایم و تلاش می‌کنیم.

این تیرانداز اصفهانی در پایان گفته است: تراپ نیاز به تمرین مداوم نیاز دارد البته من هر روز تمرین نمی‌کنم؛ اما کسی که بخواهد تمرین حرفه‌ای داشته باشد باید در ۴ الی ۵ نوبت تمرین کند. در اصفهان تمرین ندارم و هر زمان اردوی ملی برپا باشد در تهران و سایت اهداف پروازی ورزشگاه آزادی تمرین می‌کنم.

لینک کوتاه : https://www.iwsports.ir/?p=91670

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.