14
شمارش معکوس برای پارالمپیک توکیو

سهم زنان در پارالمپیک توکیو ۹ نفر است | چشم امید به جوانمردی و نعمتی

  • کد خبر : 65529
  • 28 مرداد 1400 - 21:21
سهم زنان در پارالمپیک توکیو ۹ نفر است | چشم امید به جوانمردی و نعمتی
با اعزام نخستین گروه از کاروان پارالمپیکی ایران به توکیو، شمارش معکوس آغاز پارالمپیک برای ایران آغاز شد. ۹ نفر از کاروان ایران را زنان تشکیل می‌دهند که اسامی آشنا بین آنها به چشم می‌خورد.

به گزارش “آی دبلیو اسپورتس” آژانس ورزش زنان ایران؛ بازی‌های پارالمپیک توکیو از اوایل شهریور آغاز می‌شود و کاروان ایران با ۶۲ ورزشکار در ۱۰ رشته در مسابقات حاضر است.

از این تیم ۶۲ نفره، ۹ نفر را زنان ورزشکار تشکیل می‌دهند. پرچمدار ایران در افتتاحیه، همانند المپیک یک مرد و یک زن خواهند بود و زهرا نعمتی به همراه نورمحمد آرخی پرچمداران ایران هستند.

تعداد پارالمپین های زن ایران نسبت به دوره گذشته در ریو (۱۲ نقر) کاهش داشته است. این، هشتمین حضور زنان ایران در ادوار پارالمپیک خواهد بود. مسیری که از پارالمپیک ۱۹۹۲ بارسلون آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

اولین مدال پارالمپیک برای زنان ایرانی در ۲۰۰۰ سیدنی توسط نیره عاکف (به رنگ برنز) به دست آمد و ایران از آن پس، جز در ۲۰۰۸ پکن، در همه دوره‌ها در بخش زنان صاحب مدال شده است.

خبر خوش این است که تنها طلایی‌های ایران در بخش زنان پارالمپیک، در توکیو هم در ترکیب کاروان حضور دارند. زهرا نعمتی که در ۲ پارالمپیک و ساره جوانمردی که در ریو طلایی شده‌اند فرصت کسب مدال‌های بیشتری در پارالمپیک توکیو دارند.

۳ تفنگدار با محوریت ساره جوانمردی

در پاراتیراندازی رقیه شجاعی در تفنگ بادی ۱۰ متر مسابقه خواهد داد. ساره جوانمردی و سمیرا ارم در تپانچه در ۲ ماده بادی ۱۰ متر و ۵۰ متر خفیف رقابت می‌کنند.

 

سمیرا ارم در بازی‌های آسیایی جاکارتا مدال نقره گرفته بود و رقیه شجاعی نیز با طلای بازی‌های آسیایی افتخار آفرین ایران بود. سمیرا ارم در پارالمپیک ریو هم حاضر بود و در تپانچه ۱۰ متر کلاس SH1 در مرحله مقدماتی شانزدهم شد و به فینال نرسید.

ساره جوانمردی اما امید بزرگی برای مدال است. او با ۲ مدال طلای بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا و تجربه ۲ حضور در پارالمپیک ریو و لندن و کسب مدال از آن مسابقات، می‌تواند بار دیگر ایران را خوشحال کند.

اولین باری که بانوی شیرازی در پارالمپیک حضور یافت به سال ۲۰۱۲ برمی گردد. او در لندن، در تپانچه ۱۰ متر کلاس SH1 با امتیاز ۳۷۶ در مرحله مقدماتی، سوم شد و به فینال راه یافت و در فینال نیز با رتبه سوم و مدال برنز پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن به افتخاری بزرگ دست یافت.

ساره ۵ سال قبل در پارالمپیک ریو، در دومین حضورش در پارالمپیک، برنز لندن را به طلا تبدیل کرد. او در تپانچه ۱۰ متر کلاس SH1 در دور مقدماتی دوم شد و در فینال نیز با امتیاز ۱۹۳٫۴ طلا گرفت.

دومین مدال طلای ساره جوانمردی نیز در مسابقات تپانچه خفیف 50 متر به دست آمد جایی که او در دور مقدماتی سوم شد و در فینال امتیاز ۱۸۹٫۵ را ثبت کرد و به قهرمانی رسید

پارادوومیدانی با حضور باتجربه‌ها

در تیم پارادوومیدانی زنان ایران، ۲ ورزشکار باتجربه حضور دارند. هاشمیه متقیان در پرتاب نیزه و الناز دارابیان در پرتاب دیسک. دارابیان برای اولین بار به پارالمپیک می‌رود اما متقیان در پارالمپیک ریو حاضر بود.

متقیان در ریو در  پرتاب نیزه کلاس F56 با حد نصاب ۱۹ متر و ۸۳ سانتی متر به مقام چهارم رسید و دستش به مدال نرسید. در بازی‌های پاراآسایی جاکارتا ۲۰۱۸ نیز هاشمیه متقیان مدال طلا در پرتاب دیسک و مدال نقره در پرتاب نیزه را کسب کرد.

با نگاهی به سابقه الناز دارابیان به مدال طلای ماده پرتاب دیسک و مقام هفتم در پرتاب نیزه در بازی‌های پارا آسیایی جاکارتا می‌رسیم. این یک تجربه ویژه برای او در توکیو خواهد بود.

رایحه شهاب در پاراتکواندو

تکواندوکار تهرانی در رشته‌ای به پارالمپیک می‌رود که کاملاً نوپا است و برای نخستین بار در پارالمپیک حضور دارد. شهاب برای رسیدن به سهمیه کار سختی نداشت اما باید دید در توکیو شانسی برای موفقیت دارد یا خیر.

شهاب نماینده وزن ۵۸+ کیلوگرم (۴۴K) کشورمان در مسابقات انتخابی با غیبت دو تکواندوکار دیگر در وزن و کلاس خود، توانست بدون دردسر، سهمیه پارالمپیک توکیو را کسب کند.

شهلا بهروزی‌راد در پاراکانو

تنها قایقران ایران در پارالمپیک، دختری از کرمانشاه است. شهلا بهروزی راد در پارالمپیک ریو حضور داشت و جزء پارالمپیک دومی های کاروان ایران است.

پنج سال قبل در ریو، در رقابت پاراکانو او در دور مقدماتی با زمان ۵۸ ثانیه و ۹۰۰ هزار ثانیه پنجم شد و به نیمه نهایی رفت. در جدول نیمه نهایی، شهلا بهروزی راد با زمان ۵۶ ثانیه و ۵۸۰ هزارم ثانیه در جایگاه پنجم قرار گرفت و نتوانست به دور فینال راه یابد.

زهرا نعمتی و فرزانه عسگری در پارا تیراندازی با کمان

زهرا نعمتی پرچمدار ایران در افتتاحیه پارالمپیک توکیو، پرافتخارترین ورزشکار زن ایران در پارالمپیک است. او در لندن 2012 با کسب طلا، به اولین زن طلایی پارالمپیک ایران تبدیل شد و در مرحله رنکینگ ریکرو انفرادی،  با امتیاز ۶۱۳، رکورد پارالمپیک را شکست.

در ریو، زهرا نعمتی در دومین حضور پیاپی در پارالمپیک، برای دومین بار طلایی شد.در بازی های پارا آسیایی نیز او در اینچئون 2014 یک طلا و یک برنز و در جاکارتا 2018 یک طلا و یک نقره کسب کرد.

فرزانه عسگری دیگر کماندار ایران است که جایگزی مرحومه راضیه شیرمحمدی شده است. او چهره ای جدید برای تیم ایران است که نامی از او در پاراآسیایی ها و پارالمپیک های پیشین به چشم نمی خورد.

لینک کوتاه : https://www.iwsports.ir/?p=65529

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.